úterý 14. července 2015

Španělsko - Where I live - Gernika - Lumo - Aupair program

Krásné uterní odpoledne,

dnes se spolu podíváme na místo, kde jsem strávila posledních 5 měsíců a kde mi zbývají ještě 3 krátké dny pobytu. Jedná se o menší městečko zvané Gernika-Lumo, které se nachází na severu Španělska, přesněji v regionu Bizkaia (Baskitsko). Ti kteří sledují můj blog jistě vědí, že jsem zde díky au-pair programu a tudíž tu žiji u jedné španělské rodinky a učím jejich děti angličtinu a zároveň si zdokonaluji španělštinu. Pokud máte chuť vycestovat, tak tento program jistě neváhejte vyzkoušet, protože je to asi nejjednodušší a nejlevnější cesta za dobrodružstvím, ačkoliv si určitě dávejte velký pozor při výběru rodiny a místa. 

Pokud se vydáte do této oblasti tak počítejte s proměnlivým počasím se spoustou deště a určitě s chladnějším podnebím ve srovnání se zbytkem Španělska. Také mějte na paměti, že se tu mluví baskitsky, takže tu ,,castellánštinu" uslyšíte spíše jen ve velkých městech. Jazyk je to mimochodem poměrně hezký, zní keltsky, ale dle názorů mnoha lidí těžký na naučení. I přesto se tu bez problémů domluvíte normální španělštinou. 

Lidé jsou tu velmi vstřícní a často je můžete vidět na ulicích, kde popíjejí pivo či víno a dávají si k tomu známou tortillu nebo pinchos / tapaz, což jsou něco jako u nás máme jednohubky nebo chlebíčky, ale třeba s rybou, uzenou šunkou a na křupavé bagetě či chlebu. Dokonce se tu pořádají různé soutěže a mají tu nejlepšího kuchaře na světě. Určitě bych vám doporučila vyzkoušet saláty a různé druhy ryb, protože ty se u nás v Česku na jídelním lístku moc často neobjevují. V neposlední řadě musím zmínit ,,Pipas", což jsou slunečnicová semínka, která se tu louskají na každém rohu. Tenhle zvyk mi spíše připomíná kulturu ukrajinskou či ruskou, jelikož moje kořeny do této zóny z poloviny patří, tak se u nás v rodině semínka často louskají a tím více jsem byla překvapená, že se tak často pojídají i tady. 

Moc se mi tu líbí, že tu mají wifi v různých zónách města, takže se můžete připojit zdarma k internetu. Skoro pořád se tu pořádají nějaké akce a oslavy pro veřejnost. V létě tu mají zařízený autobus, kterým se dostanete každých 30 minut na nedaleké pláže Laida a Laga, které leží asi 10 km od Gerniky anebo vlakem na slavný surfařský spot Mundaka. Škola do které jsem chodila mě stála pouhých 10€, ale kurz je spíš pro úplné začátečníky, takže jsem se tam trošičku nudila, ale zase jsem poznala nové lidí a dozvěděla jsem se spoustu nových a zajímavých věcí. 

Naopak se mi tu nelíbí, že zde lidé nevyhazují odpadky do košů, ale přímo na ulici, tak jak jim to odpadne z ruky a to samé i v kavárnách, obchodech či restauracích, no katastrofa. Prý to ale není tak hrozné, jako třeba ve Valencii nebo v Itálii, mě to ale i v této míře přijde dost úděsné a dle mého názoru to dává špatné jméno celému španělskému národu. Vysoká nezaměstnanost a chudoba jsou další značnou součástí této země a díky tomu se tu najde spousta žebrajících lidí na ulicích a před obchody, také tu najdete osoby, které vybírají popelnice anebo zvoní na zvonek dveře od dveří a prosí peníze či jídlo. 

Celkově se mi tu ale moc líbí, v sobotu se vydáváme na 3-týdenní cestu po Španělsku a Portugalsku, takže se určitě můžete těšit na spoustu fotek z mých cest, ale protože nebudu mít moc času na psaní článků, tak pokud byste chtěli mít aktuální a rychlejší info, tak určitě sledujte mojí facebookovou stránku klikni zde. 

Snad se Vám můj článek s fotkami líbí a určitě mi dejte vědět, jestli jste už někdy ve Španělsku byli a nebo jestli jste už někdy vyzkoušeli Au-pair program. 

Krásný den!!!! 


Obraz který namaloval Pablo Piccaso. 

Byt, kde jsem bydlela.

Gernika-Lumo.

Pomeranče :)

Kostel - Lumo


Gernika

Centrum - lidé na ulicích v průběhu odpolední pauzy. 

Gernika

Busturia - 2km od Gerniky

Pláže - Mundaka - Laida 



6 komentářů:

  1. Fotky jsou moc pěkné, nejvíce se mi líbí ty s krajinou :) Ve Španělsku jsem ještě nikdy nebyla a ani jsem nezkoušela au-pair program i když jsem už o au-pair párkrát přemýšlela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si tam někdy naplánuj cestu :) nebudeš litovat ;)

      Vymazat
  2. Nádhera, sleduji tvůj blog už jakou dobua ráda čtu tvoje články.. Baskicko má úplně jiný ráz krajiny než ve zbytku země. Tady je dost zeleně, kdežto v místech poblíž Valencie narazíš akorát na suchou trávu a stromy. Ty odpadky se mi taky nelíbí nebo to že si lidi neuklízeji po psech. To bych řekla že je nejhorší.. Když jdeš v Madridu v centru města a nedíváš se pod sebe, může se ti lehce stát že do něčeho šlápneš. Španělsko jako takový mám ale hrozně ráda a vždy se sem s chutí vracím. Mě čeká za pár týdnů celý srpen ve Španělsku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Terezko! Taky mám Španělsko moc ráda. V tom srpnu si to určitě moc užij! mě teď čeká 3-týdenní cestování po Španělsku a Portugalsku a už se na to moc těším!

      Vymazat
  3. Krása, Španělsko mám moc ráda, takže to to závidím, že jsi tam mohla strávit takovou dobu :) na střední jsem se učila španělsky, ale potom se mi to dost motalo s italštinou, tak jsem toho nechala, ale je to krásný jazyk a krásná zem. Nejraději mám Barcelonu, hlavně kvůli památkám ♥. Takže zítra už naposledy v rodině? .)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Promiň, že odepisuji až teď, právě jsme na cestách po Španělsku a Portugalsku, takže nemám moc čas na blog. Barcelonu mám taky moc ráda! a jsem zvědavá na jih Španělska, kam se podíváme v průběhu příštího týdne. JJ, byla jsem tam naposledy, teď už si jenom píšeme a snad se uvidíme příští rok ;)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář ! Thank you for your comments!